فرهنگ سرای ارسباران


 

"پرونده هاوانا" در باشگاه فيلم  تهران فرهنگسرای ارسباران(هنر) نقد شد

فیلم سینمایی "پرونده هاوانا" به کارگردانی علیرضا رئیسیان روز گذشته در کانون فیلم تهران به نمایش درآمد و با حضور احمد طالبی‌نژاد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این برنامه که در فرهنگسرای هنر برگزار شد، پس از نمایش فیلم طالبی نژاد درباره کارنامه فیلمسازی رئیسیان گفت: "اولین فیلم این کارگردان "ریحانه" نام داشت که به دلیل شرایط آن زمان مهجور واقع شد. وی در ادامه کار فیلمسازی خود آثار خوبی را برای مخاطبان به تصویر کشید. "ایستگاه متروک" فیلم قبلی رئیسیان بود که در جشنواره های مختلف جوایز متعددی را از آن خود کرد."

این منتقد سینما درباره فیلم "پرونده هاوانا" افزود: "این فیلم یک اثر سیاسی به حساب می آید که می توان به گونه ای آن را در ژانر پلیسی جنایی تعریف کرد. فرمول استفاده شده در فیلمنامه این فیلم به نظر مناسب است. به طور کلی می توان گفت "پرونده هاوانا" فیلمنامه نویسی خوب داشته است. البته من شنیده ام فیلم با نسخه اولیه فیلمنامه که فرهاد توحیدی آن را نوشته کمی متفاوت است."در ادامه رئیسیان درباره مضوع قاچاق دارو که محوریت اصلی داستان فیلم "پرونده هاوانا" است، گفت: "این فیلم یک بحث کاملا بیوتکنولوژی دارد. همانطور که می دانید ساخت این فیلم به دو سال پیش برمی گردد، ولی موضوع قاچاق دارو که در این فیلم مطرح شده به تازگی در مطبوعات ما شنیده می شود. من در این فیلم بیشتر سعی کردم هشدار بدهم. فیلمنامه توحیدی یک فیلمنامه خطی بود، اما من سعی کردم نوع روایت فیلم را امروزی و کمی آن را از خطی بودن خارج کنم."طالبی نژاد هم درباره ریتم فیلم گفت: "پس از پخش فیلم "21 گرم" در ایران، بیشتر فیلمسازان سعی کردند فیلمی در راستای این اثر سینمایی بسازند. حتی من در جلسه قبلی این کانون که به فیلم "تقاطع" پرداخته می شد در این ارتباط به ابوالحسن داودی نیز درباره شباهت ریتم این دو فیلم اشاراتی کردم. در ارتباط با "پرونده هاوانا" نیز فکر می کنم شباهت هایی از نظر ریتم با فیلم "21 گرم" دیده می شود."رئیسیان در این باره توضیح داد: "به نظر من فیلم "پرونده هاوانا" نه از نظر ریتم، نه فرم و نه موضوع شباهتی با "21 گرم" ندارد. این فیلم یک نوع ساختار خاص برای خود دارد که به نظر من شبیه فیلم دیگری نیست. در چهار فیلم آخر من اصولا زنان محور داستان هستند. در این فیلم نیز محور و شخصیت اصلی نیکی کریمی است و داستان با دیالوگ وی آغاز می شود و به پایان می رسد."این کارگردان درباره اکران "پرونده هاوانا" و تغییرات نسخه فعلی با نسخه ای که در جشنواره فیلم فجر اکران شده گفت: "فیلمی که مخاطبان در جشنواره فیلم فجر دیدند مشکل صدا داشت، به طوری که دیالوگ ها به خوبی شنیده نمی شد. اما ما دوباره فیلم را میکس کردیم که خوشبختانه مشکلات آن برطرف شد. برای این فیلم زحمات زیادی کشیده شده، ما 57 لوکیشن اصلی داشتیم و مشکلات بسیاری را تحمل کردیم. در حال حاضر هم هشت ماه است فیلم کامل شده، ولی مشکلات بین سرمایه گذار و فارابی وجود دارد که من آن را درک نمی کنم. به همین دلیل فکر می کنم تهیه کننده باید جوابگوی اکران فیلم باشد."وی در پایان خاطرنشان کرد: "مونتاژ فیلم "پرونده هاوانا" به نظر من کار کاملا عجیبی بود. اگر بخواهیم کلمه تدوین را برای یک فیلم به خوبی تعریف کنیم می توان نمود واقعی آن را در این فیلم دید. مصطفی خرقه پوش به طور هنرمندانه ای این کار را برای ما انجام داد. این اثر در تدوین ارتقاء پیدا کرد. البته تیم ایرج رامین فر نیز کمک های بساری به ما کردند."


ارسباران