علیرضا امینی:
«استشهادی برای خدا» یک اثر تجربی است
جمشید هاشم‌پور: با کارهای سخت خودم را محک می‌زنم

علیرضا امینی گفت: فیلم «استشهادی برای خدا» با برخورداری از یک ساختار تجربی این امکان را فراهم کرد که در تدوین، شکل و فرم مناسب خودش را پیدا کند. به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان سینما که شامگاه گذشته ـ 26 خرداد ماه ـ پس از نمایش فیلمش در فرهنگسرای هنر «ارسباران» سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: طرح اولیه‌ی «استشهادی برای خدا» به 7 سال پیش و قبل از ساخت «نامه‌های باد» برمی‌گشت که سرانجام با پذیرفتن تهیه‌ی این فیلم توسط سعید حاجی‌میری در زمستان 85 ساخت آن آغاز شد. در این برنامه سعید حاجی‌میری (تهیه‌کننده)، جمشید‌ هاشم‌پور (بازیگر) و محسن طنابنده (فیلمنامه‌نویس و بازیگر) و شاد‌مهر راستین (منتقد سینما) هم او را همراهی می‌کردند. تهیه‌کننده‌ی «استشهادی برای خدا» نیز درابتدای سخنانش گفت: قبل از اینکه این طرح چند خطی مطرح شود، با علیرضا امینی درارتباط بودم و مهم کارکردن ما باهم بود و سعی داشتیم با پیدا ‌کردن نقاط مشترک به‌نقطه‌ی شروع همکاری برسیم. حاجی‌میری درادامه گفت: علیرضا امینی با «هیچ» فیلم می‌سازد و درآثارش مدام لحظه‌های خوب می‌گیرد و به نظرم سینما به شکل حسی در خونش هست. محسن طنابنده درباره‌ی روند شکل‌گیری فیلمنامه هم گفت: من حدود سال 83 این طرح را از «محمود آیدین» برای شهرام علیدی گرفتم که ساخت آن میسر نشد و سال 85 با همکاری امینی شروع به ساخت آن کردیم و فیلمنامه وقتی کامل شد که فیلم ساخته شد. جشمید هاشم‌پور نیز درخصوص چگونگی حضورش در این فیلم توضیح داد: معمولا عقد قراردادهایم 2 تا 3 ماه طول می‌کشد، اما شاید برای این فیلم یک حس خاصی پیش آمد و پس از تماس حاجی‌میری با من درمدت زمان کمتر از یک‌ روز به شکل قرارداد سفید امضا کردم. فیلم را در جشنواره‌ی به‌علت مشغله‌ی کاری ندیده بودم اما امروز آنرا دیدم و از نتیجه‌ی کار راضی هستم. علیرضا امینی درخصوص پایان فیلم و امکان شکل‌گیری آن به نوع دیگر هم توضیح داد: پایان این فیلم قبل از ساخت و تدوین نهایی به اشکال مختلفی ضبط شد. ساختار سینمایی تجربی به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر فی‌البداهه‌بودن اجرای برخی صحنه‌ها، در تدوین نیز آزادی عمل داشته باشیم و برای پایان فیلم هم چند پایان متفاوت درنظر داشتیم و درنهایت به این پایان رسیدیم . محسن طنابنده درخصوص شکل‌گیری شخصیت‌های فیلم استشهادی برای خدا گفت: برخی از شخصیت‌پردازی این فیلم به شکل دلی رخ داد و دربرخی لحظات از حس‌ مان بهره‌ گرفتیم. یک ایده‌ی کلی داشتیم و درادامه‌ی بحث‌هایمان به شخصیت‌ها از این زاویه نگاه می‌کردیم که هرشخصیت چقدر به پیشبرد داستان کمک می‌کند و به آن غنا می‌بخشد. جمشید هاشم‌پور، درادامه‌ی سخنانش گفت: چون همیشه آماده‌ی سرصحنه می‌رفتم‌، اما چون فیلمنامه این کار سرصحنه خلق می‌شد کمی دلهره داشتم که با کمک‌های کارگردان آرام می‌شدم و این شکل کار برایم تجربه‌ی بسیار جالب و راضی‌کننده‌ای بود. حاجی‌میری نیز درادامه‌ گفت: اگر می‌خواستیم همه‌ی چیزهایی را که امینی گرفته بود، درتدوین فیلم استفاده کنیم فیلم درست تدوین نمی‌شد، سکانس‌های بسیاری را دور ریختیم تا مزاحم ساختار فیلم نباشیم. وقتی فیلمی حسی ساخته می‌شود و فیلم با نفس صحنه ساخته می‌شود چنین معایب و چنین محاسنی را دارد بنابراین در تدوین فیلم با تمرکز کامل همه‌ چیز را فدای درست تعریف‌کردن قصه کردیم، حتی اگر درجاهایی نقص‌هایی درکار مشاهده شود تمام توجه ما به منحنی فیلمنامه و درست درآوردن ساختار و اوج و فرودهای فیلمنامه بود و درنهایت به فکر واداشتن تماشاگر به رابطه‌ی ناکام دوشخصیت فیلم برایمان مهم‌تر بود. به گزارش ایسنا، علیرضا امینی درخصوص تقدم فرم و محتوا بریکدیگر در آثارش توضیح داد: حدود 5 ، 6 فیلم کار کرده‌ام و سعی کرده‌ام هیچ‌کدام از این دو به شکل ثابت بر دیگری ارجح نشود و همواره در ابتدا سعی دارم بعد از انتخاب محتوا، فرم مورد نظر را پیدا کنم و درکل تلاشم اینست که به فرم با توجه به محتوا تسلط پیدا کنم. جمشید هاشم‌پور هم در بخشی از این جلسه گفت: وقتی امروز «استشهادی برای خدا» را دیدم با خودم می‌گفتم چه کسی غیر از هاشم‌پور می‌توانست درنقش «فتحی» ظاهر شود و این همه سختی‌ را تحمل کند. او درباره‌ی پذیرفتن اجرای شخصیت‌های سخت هم توضیح داد: کارهای سخت و طاقت‌فرسا را دوست دارم و به این طریق همواره خودم را محک می‌زنم . در این فیلم تیم خوبی داشتیم و خوشبختانه باتوجه به انرژی مثبتی که کارگردان درصحنه به‌وجود می‌آورد، احساس کردم باید دراین تیم باشم و الان خوشحالم که من «استشهادی برای خدا» را کار کردم و این موضوع برایم افتخارآفرین است. امینی درادامه با ذکر یاد زنده‌یاد بهروز جلیلی و اشاره به مصدومیت اصغر شاهوردی گفت: صدابردار ما اصغر شاهوردی بود که 7 ، 8 ماه پیش طی یک تصادف مصدوم شد. او زحمات بسیاری برای فیلم کشیدند و آرزوی بهبودی و سلامت برای او داریم. سعید حاجی‌میری هم با اشاره به شیوه‌ی کار اصغر شاهوردی در این فیلم، برای این صدابردار سینمای ایران آرزوی سلامتی کرد.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1148162&Lang=P

/ 2 نظر / 13 بازدید
اسرار

اسرار گیتی وبلاگی برای تمامی فصلهای زندگی لینک دائمی وبلاگهای آینده

اسرار

اسرار گیتی وبلاگی برای تمامی فصلهای زندگی لینک دائمی وبلاگهای آینده